مهستي2

دنيا

افتخار دده بالا در 25 آبان 1325 هجری خورشیدی در تهران (ایران) زاده شد.  

 

 

 

پرویز یاحقی استعداد آوازخوانی او را کشف کرد. اما با توجه به محیط اجتماعی آن دوره که آوازخوانی را برای زنان مناسب نمیدانستند، با مخالفت های خانوادگی روبرو بود؛ تا اینکه بالاخره در سال 1342 هجری خورشیدی، با نام مهستی (برگرفته از نام مهستی گنجوی) فعالیت خود را شروع کرد و در برنامه شماره 420 – گلها، ترانه آن که دلم را برده خدایا را اجرا کرد.

 

 

سبک آوازخوانی مهستی در ابتدا موسیقی سنتی (کلاسیک) بود، و بعد به علت استقبال مردم از موسیقی مردمی (پاپ) به آوازخوانی ترانه های پاپ هم پرداخت. 

مهستی و هایده – 1356 هجری

 

مهستی یکی از محبوترین آوازخوانان دهه های 1340 و 1350 هجری خورشیدی ایران بود که راه فعالیت هنری را برای خواهرش – معصومه دده بالا / هایده – نیز باز کرد.

 

 

 

 

مهستی کمی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران را ترک کرد و به انگلستان رفت و سپس به ایالات متحده امریکا مهاجرت کرد.

 

 

 

 

 

در سال 2005 میلادی، آکادمی جهانی هنر، ادبیات و رسانه، از وی بخاطر بیش از 40 سال فعالیت در موسیقی سنتی و پاپ ایرانی تقدیر به عمل آورد.

 

 

 

 

مهستی (در دوران بیماری) و گوگوش

 

مهستی دچار بیماری سرطان روده شد و تا چهار سال که تحت شیمی درمانی خفیف بود، بیماری خود را به اطلاع عموم نرساند. پزشکان به او هشدار داده بودند که در صورت مداوا با میزان اندازه بالاتر که مورد نیاز شرایط وی می بود، امکان ایجاد مشکل در صدای او وجود دارد. با این وجود در نوروز سال 1386، که قرار بود کنسرتی در دوبی اجرا کند، به علت آشکار شدن دو باره نشانه های بیماری، در بیمارستانی در آنجا بستری شد و سپس فوراً به لس آنجلس بازگشت. و در یک گفت و گوی تلویزیونی بیماری خود را اعلام کرد و بعد از آن برای پرتودرمانی به همراه دخترش به شمال کالیفرنیا رفت.

 

 

 

سنگ مزار افتخار دده بالا / مهستی

 

مهستی در 4 تیر 1386 در سانتا روزا (کالیفرنیا - ایالات متحده امریکا) درگذشت و پس از انتقال پیکر وی از شمال کالیفرنیا به گورستان وست وود (لس آنجلس)، با انجام کلیه مراسم دینی، در کنار مزار خواهرش – معصومه دده بالا / هایده – و مادرش به خاک سپرده شد.

 

 

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





+نوشته شده در برچسب:,ساعتتوسط donya | |